2007/01/28

מזיקי עץ




דע את האויב.יותר קל להלחם במזיקי עץ כאשר לומדים את התנהגותם,מה הם אוהבים,ומה דוחה אותם.חזרתי היום מהשתלמות בנושא מזיקי עץ(שאנו קוראים להם תולעי עץ)בן היתר , עסקנו בחרקי עץ הנפוצים בארץ.יקרונית,ליקטוס,וטרמיטים.


יקרונית, שהוא חרק המטיל ביצים בסדקים בעץ ,במקומות שלא עברו טיפול כגון לכה,שמן דני,וכד'.היקרונית מצויה בעיקר במשקופים , ובעץ אלון, היא משמיעה רעש כרסום אשר נשמע היטב בעיקר בלילה.חרק המענין במיוחד חרטי עץ הוא ה"ליקטוס" שהגיע לארץ עם יבוא של לוחות דיקט עם מילוי של עץ אוביצ'ה ,שלא עבר חיטוי.הליקטוס היא חיפושית שנראת כמו נמלה עם כנפיים.יש לה 3 זוגות רגליים, וגוף גלילי. הליקטוס יכול לחדור לנגריה דרך חלון פתוח.הזכר לא גורם כל נזק ישיר,תפקידו להפרות את הנקבה, שהיא מקור הבעיה.הנקבה מוצאת סדק בעץ בו היא מטילה את הביצים.היא מחפשת בעיקר עץ יבש,שעשיר בעמילן, כגון אורן,מהגוני ,ועוד,ושם הביצים הופכים לזחלים (תולעי עץ) אשר ניזונים בעץ ,מכרסמים תעלות ונשארים בעץ לתקופות ארוכות, לפעמים לשנים. כאשר הם בוגרים הם יוצאים מתוך העץ מחורים זעירים אותם אנו רואים כחורי יציאה בקוטר של 0.8 עד 1.5 מ"מ.בשלב זה הזחל הופך לחיפושית אשר תמשיך את השושלת ,כלומר,הפריה , הטלת ביצים והקמת דור חדש של זחלים.הדברה: באמצאות גז "פוספין" או בגז פחמן דו חמצני או בחנקן.כל זה רק ע"י מדביר מוסמך.השימוש במתיל ברומיד אסור ברוב מדינות העולם ,הטיפול בפוספין נמשך בין 10 ל 15 ימים.חרטי עץ יכולים להשתמש במקרו גל,או בהרתחה בסיר גדול , או בקרור עמוק בפריזר."בטיפים" שלי באתר TOOLBOX יש הסברים על הטיפול במקרו גל ,ובהרתחה. על הטרמיטים והמלחמה במזיקי העץ אכתוב בהמשך.




לכניסה לחנות הכלים.לחץ כאן.

2 תגובות:

אלי אמר/ה...

יש לי תיבת עץ ישנה מלאה בחורים של ליקטוס.
המדביר אומר שהפוספין יפתור לי את הבעיה.
אני מתלבט, כי אני לא בטוח שהפוספין יוכל לחדור לכל החורים ולחזל את כל מה שיש שם. הרי הם לא מחדירים את הגז בכוח אלא נותנים לו להסתובב בתוך אוהל הגז.
מה דעתך?
אולי בכלל כדאי להשתמש בהזרקה?

אלי

Unknown אמר/ה...

אני חושב שהזרקה לתוך העץ דווקא תגרום לו לרטיבות ואז להתייבשות, דבר שלא יהיה טוב לעץ.
אולי כדאי לרסס מעט מעל ובכך לבצע הדברת מזיקים יעילה ונכונה.
או אולי אפילו להשתמש בהדברה ירוקה ולגרום להם לברוח משם בלי לגרום נזק לתיבה.